U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00

Wanneer wordt mijn pakket geleverd?

In België worden pakketten over het algemeen binnen 24 uur geleverd. In Europa ligt de standaard levertijd over het algemeen tussen 24 en 96 uur. GLS levert van maandag tot vrijdag tijdens de normale werkuren. Met de volgfunctie van GLS (Track&Trace) kan u de verwachte levertijd oproepen.

Hoe kan ik nagaan waar mijn pakket zich bevindt?

Met de online pakketvolgfunctie (Track&Trace) kan u de status van uw pakket op elk moment nagaan. Omdat GLS met distributiecentra werkt, kan u dan soms de indruk hebben dat de leveringsroute van uw pakket niet altijd rechtstreeks is. Om de status van uw pakket na te gaan, voert u gewoon het pakketnummer of de Track ID in. Ik verwacht een zeer zware of grote vrachtzending.

Kan ik voor de levering een afspraak met GLS maken?

GLS weet wanneer een afspraak noodzakelijk is en zal met u contact opnemen om een tijdstip van levering vast te leggen, zelfs indien de afzender hiervoor geen opdracht toe heeft gegeven.

Wat gebeurt er met mijn levering indien ik niet thuis ben?

Allereerst zal de GLS chauffeur trachten uw zending door een buur in ontvangst te laten nemen (met handtekening). Indien uw pakket niet bij een buur kan worden afgeleverd, zal GLS een bericht van aanbieding achterlaten en het pakket bij dhet dichtstbijgelegen GLS GLS depot afleveren. In elk geval laat de chauffeur altijd een bericht van aanbieding voor de bestemmeling achter. Indien u ook bij een tweede aanbieding niet thuis bent, wordt het pakket na een bewaarperiode van negen werkdagen naar de afzender teruggestuurd. Ik ben niet vaak thuis.

Hoe kan ik mijn pakket best ontvangen?

Indien het verzendingsorder online wordt ingegeven, kan een alternatief leveringsadres worden opgegeven, bij voorbeeld het adres van de werkgever (met diens toestemming). Bij heel wat onlineshops kan u ook een GLS ParcelShop als direct leveringsadres opgeven. U kan tevens een volmacht aan GLS verlenen, d.w.z. een levering zonder dat er een handtekening voor ontvangst vereist is. De GLS chauffeur kan het pakket op een door u vrij te kiezen locatie op uw adres achterlaten. Indien u vóór de levering geen van de bovenstaande opties kiest, is er altijd een kans dat een buur uw pakket in ontvangst zal nemen.

Kan GLS mijn pakket bij een buur leveren?

Ja. Indien u niet thuis bent, kan de chauffeur uw pakket bij een buur trachten te leveren. Uw buur zal uiteraard voor de ontvangst moeten tekenen. De GLS chauffeur zal bij u een bericht van aanbieding met de nodige informatie achterlaten.

Kan GLS mijn pakket bij een ParcelShop leveren waar ik het kan afhalen?

Ja. Na de eerste leverpoging kan u uw pakket laten omleiden naar een GLS ParcelShop. U hebt dan negen werkdagen om deze bij de ParcelShop te gaan afhalen. Opmerking: Voor de afhaling heeft u een geldige identiteitskaart of paspoort nodig.

Waar vind ik de dichtstbijgelegen ParcelShop?

Met de GLS ParcelShop zoekfunctie vindt u snel een ParcelShop met routebeschrijving.

Kan een andere persoon mijn pakket in de ParcelShop afhalen?

Ja. Overhandig deze persoon dan wel een schriftelijke volmacht met de volgende gegevens : uw naam en adres en de naam en het adres van de persoon die uw pakket komt afhalen. U kan ook de volmachtstrook op het bericht van aanbieding gebruiken. De gevolmachtigde brengt de volmacht en een geldige identiteitskaart of paspoort mee naar de GLS ParcelShop.

Kan ik GLS de toestemming verlenen een pakket op een specifieke locatie te leveren?

Ja. U kan GLS de opdracht geven een pakket op een specifieke locatie, bv. een garage, achter te laten. Download de volmacht (levering zonder handtekening) als PDF, print ze af, vul ze in en stuur ze naar uw GLS depot of bezorg ze rechtstreeks aan de GLS chauffeur. De volmacht kan een eenmalige of algemene volmacht zijn die u op elk moment kan intrekken.

Hoe wijzig ik de levermodaliteiten?

Als de eerste leveringspoging mislukt, kan de bestemmeling kiezen wat er daarna gebeurt. De levering wijzigen kan als volgt: Een tweede poging op uw adres - u kiest zelf de leverdag. Levering op een ander adres, die u ons opgeeft Pakketlevering aan de GLS ParcelShop van uw keuze Afgifte van een volmacht om GLS de toestemming te geven om zonder handtekening te leveren. De GLS-chauffeur mag dan uw pakket leveren aan de plaats die u opgeeft, ook als er niemand aanwezig is. Weigering van de levering: het pakket wordt vervolgens teruggestuurd naar de afzender. Het pakket zelf ophalen op een GLS-depot: het pakket blijft in het depot en is beschikbaar voor ophaling gedurende 10 werkdagen. In dit geval wordt er geen tweede afleveringspoging voorzien.

Ik wens mijn pakket naar de afzender terug te sturen. Wat moet ik doen?

Heel wat afzenders maken gebruik van de extra GLS dienst voor retourzendingen. Om uw pakket terug te sturen, kleeft u gewoon het bij uw pakket gevoegde retourlabel op het pakket en brengt u uw pakket bij een ParcelShop naar keuze binnen. GLS stuurt het pakket naar de afzender terug. Indien er geen retourlabel bij uw pakket zit, kan u het nog altijd bij een GLS ParcelShop binnenbrengen. Voor deze retourzending wordt wel een standaard ParcelShop toeslag in rekening gebracht.

Mijn pakket of vracht is beschadigd. Wat kan ik doen?

Indien uw pakket of vracht aan de buitenzijde beschadigd is, kan u weigeren het in ontvangst te nemen. GLS zal de zending dan naar het depot terugbrengen en de afzender op de hoogte brengen. Indien de inhoud van uw zending beschadigd is, dient u zelf met de afzender contact op te nemen. GLS kan en mag immers de inhoud van verzendingen niet controleren.

Mijn pakket is niet bij me aangekomen. Wat moet ik doen?

Controleer allereerst de status van uw pakket via de online Track&Trace-functie van GLS. Voer het pakketnummer in dat u van de afzender heeft ontvangen (vraag de afzender het pakketnummer indien hij u dit nummer niet heeft meegedeeld). Controleer daarna het bericht van aanbieding dat de GLS chauffeur altijd zal achterlaten indien er bij de eerste leveringspoging niemand thuis was. Op het bericht van aanbieding staat vermeld waar uw pakket zich bevindt, bv. bij een buur of in een GLS depot. Op het bericht van aanbieding staat tevens een Track ID die u op de online Track&Trace-functie van GLS en de online-functie “Uw aflevering wijzigen” kan gebruiken. Indien u na deze stappen nog niet weet waar uw pakket zich bevindt, kan u ons online-contactformulier gebruiken of ons contacteren op onze Hotline : +32 (0)2 55 66 211. We helpen u dan graag verder. Hou het pakketnummer of de Track ID bij de hand zodat we u snel kunnen helpen.